6 år senare

Efter en spontan bloggpaus på cirka 6 år så tänkte jag att det är dags att återuppta bloggandet. Detta helt enkelt på grund av att jag äntligen har börjat läsa igen. Jag har i flera år haft i stort sett icke-existerande läslust, men senaste året har den återvänt. Det är så otroligt, otroligt härligt att kunna försvinna in i en annan värld igen, att ha återfått förmågan att uppslukas av det skriva ordet, att längta efter att läsa, att tänka på böcker och få känslor för, och bilda band till, fiktiva karaktärer och världar.
 
Jag har alltid sagt att jag aldrig kommer överge pappersböcker och att jag aldrig kommer kunna njuta av att läsa på en skärm, så det är helt klart ironiskt att det nu är e-böcker som har återupplivat min läslust. Nu läser jag oftast hemma, och lägger mycket tid på att läsa igen, men i början av förra året när min läslust först började vakna till liv igen var det just e-bokens format som möjliggjorde mitt läsande. Att alltid ha med sig alla böcker man kan önska, alltid redo att läsas, det är ju fantastiskt! I väntrummet hos läkaren, på bussen, på rasten på jobbet: i alla situationer man kan tänka sig har jag utan att behöva planera det alltid med mig böcker. Det är ju fantastiskt! Och jag har liksom inte förstått tidigare hur enkelt det kan vara att läsa på en skärm. Att läsa på dagens stora mobilskärmar, i appar som är gjorda speciellt för att erbjuda en behaglig läsupplevelse, skiljer sig så otroligt från att traggla sig igenom någon pdf på sin laptopskärm. Jag använder adlibris egna app där man kan anpassa typsnitt, textstorlek och ljusstyrka samt välja mellan mörkerläge, sepia och normal, men jag antar att de flesta apparna är ganska likvärdiga.
 
Jag har nyss läst ut "Kanske är det allt du behöver veta" av E. Lockhart och slänger snart upp ett inlägg om den. Om det är någon som läser det här inlägget får ni jättegärna kommentera, för jag är så nyfiken på om det kanske är någon som fortfarande följer den här bloggen på något vis.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0