No och jag

Lou är en överintelligent 13åring, hon har hoppat över två klasser och är minst, men också bäst. I klassen finns också Lucas, som är äldst och sämst. Men han är också den absolut coolaste killen hon vet.

Lous mamma är deprimerad och hennes pappa är mest trött. Men Lou själv sjuder av tankar, ibland alldelles för många tankar.

När Lou tvingas hålla föredrag för klassen bestämmre hon sig snabbt och utan att tänka för att prata om unga kvinnor utan hem. Hon lär känna den 18riga No som är avvaktande och skygg, men de blir vänner och Lou inser att hon verkligen vill rädda No.

Men, det är svårt att rädda en människa, speciellt en människa som är så långt ner mot botten.

"No och jag" är en otroligt vacker bok, en berättelse som verkligen berör och Delphine de Vigan har verkligen ett härligt språk. Hennes skildring av en överintelligent flicka känns trovärdig och när jag hade läst färdigt boken kunde jag inte riktigt lägga ifrån mig den.  

Det kändes som att släppa taget om några goda vänner, men det kändes inte som om jag var redo för det!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Kul att du också gillar den här fantastiska boken!

2010-05-14 @ 10:16:47
URL: http://bokmatilda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0