Jinx























(Här, om du inte orkar läsa det, köp bara boken helt enkelt!)

Ni vet när man tycker så mycket om en bok att det är plågsamt när den tar slut och det enda man kan göra för att lindra det är att läsa den gång på gång, prata oavbrutet om den och googla författaren i jakt på fler böcker? En sån bok för mig är Jinx. Den grep tag i mig och släppte mig inte förrän jag hade läst ut den. Nästa morgon läste jag den igen och sen dess har jag läst den flera gånger.


Jinx handlar om Jen som är i övre tonåren och lever med sin mamma och sin utvecklingsstörda lillasyster Grace som hon älskar. Förutom sin mamma och sin syster älskar Jen Charlie, henne vilda, hemlighetsfulle pojkvän, och Charlie älskar Jen. Men Charlie är mörk någonstans inombords och fast Jen känner det märker hon det inte förrän det är försent. Jen går igenom en kris, flera kriser under bokens gång. Varje kris skildras nära och realistiskt. Trots alla sorger i boken blir den aldrig överdriven eller en typisk "snyftbok" var enda syfte är att få läsaren till tårar. Jinx är djupare än så. Vid sidan av, eller rättare sagt mitt i Jens historia tar alla berörda personer plats med en historia. Vissa skildras bara ur tredjeperson medan andra talar själva men alla känns så äkta och man lämnas inte oberörd av någons historia.

Boken är skriven som en lång prosadikt och endast de allra viktigaste sägs, det är inga onödiga utfyllnader eller poänglösa förklaringar. Språket är avslappnat och man kommer snabbt in i boken, sen vill man aldrig kliva ur den igen. Margaret lyckas skildra allt från den gråa, tunga vardagen till den djupa förlamande sorgen men även den blygsamma glädjen och den fina känsla av samhörighet mellan människor.

 Jinx är en bok som jag vill rekommendera till alla, du behöver inte vara en duktig läsare för att klara den men jag lovar att den inte kommer trötta ut dig som är mer läskunnig för att den är lätt. Det är en bok som rakt igenom är vacker, utan att ljuga och genom att beskriva verkligheten. Antagligen är Jinx en av de två bästa böcker jag någonsin läst, och jag är säker på att jag aldrig kommer glömma den!

Kostar 29kr på adlibris!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0